Omslag Vind je eigen weg met jouw autisme

Lezing: Vind je eigen weg met jouw autisme

Tieners met autisme hebben het niet makkelijk. Juist in een levensfase waarin er steeds meer zelfstandigheid van je verwacht wordt, en de veranderingen groot zijn, worstelen zij vaak met hun 'anders zijn' en anders denken. Psycho-educatie is daarom juist op deze leeftijd van groot belang! Het boek 'Vind je eigen weg met jouw autisme' (november 2018) geeft woorden en duiding aan de onduidelijkheden waar deze jongeren tegenaan lopen.

Omschrijving:
In de gelijknamige lezing neemt Suzanne Agterberg-Rouwhorst (Spectrumvisie) de deelnemers mee in de wereld van tieners met autisme. Als je autisme hebt, werken jouw hersenen anders dan bij de meeste mensen. Je verwerkt informatie op een andere manier. In je kinderjaren bepalen volwassenen wat kinderen nodig hebben. Maar als je in de bovenbouw van de basisschool komt, of naar het voortgezet onderwijs gaat, is het belangrijk dat tieners zelf weten wat hun autisme inhoudt. Zij begrijpen zichzelf dan niet alleen beter, maar kunnen ook aan anderen uitleggen wat ze nodig hebben om zich goed te voelen en hoe zij het beste kunnen leven, werken en leren. In het boek 'Vind je eigen weg met jouw autisme' gaan tieners op zoek naar hun eigen autisme, en naar signalen en wegwijzers die hen kunnen helpen hun eigen weg te vinden. Suzanne neemt je in deze lezing mee langs de hoofdstukken van het boek.

Na het bijwonen van de lezing hebben deelnemers woorden en tips om met tieners in gesprek te gaan over hun autisme. Inclusief een exemplaar van 'Vind je eigen weg met jouw autisme', een digitale versie van de knipkaarten (wegwijzers) en de link naar het werkboek.

De lezing is opgenomen in het lerarenportfolio.

Bijdrage aan participatie

Door goede, positieve, realistische, activerende psycho-educatie kunnen mensen met autisme zichzelf beter leren kennen en hierdoor beter weten wat ze nodig hebben om zich goed te voelen. Vanuit goed voelen komt een mogelijke participatie in de samenleving.

Specialisme

Ik ben geregistreerd Autismespecialist (Cum Laude afgestudeerd Master SEN), schreef twee boeken over autisme en ben daarnaast ervaringsdeskundig.